Til Chris's Menu
Forvandle Vand Til Vin
af Chris Reed

Jeg vil fortælle om Jesus, der gør vand til vin. Jeg tror, at dette repræsenterer en ny udgydelse af Helligånden, som vi indtil videre kun har modtaget en forsmag eller en indfrielse af Helligånden.

Bibelen fortæller om Jesus, der forvandlede vand til vin ved et bryllup i Kana.

Joh. 2:6-10 siger:
6. Nu stod der seks vandkar af sten til brug ved jødernes renselse; de rummede hvert to eller tre spande.
7. Jesus siger til tjenerne: »Fyld karrene med vand,« og de fyldte dem lige til randen.
8. Så siger Han til dem: »øs nu og bring det til overtjeneren.« Og det gjorde de.
9. Men da overtjeneren smagte på vandet, som var blevet til vin, og han ikke vidste,
hvorfra det. kommen, men tjenerne, som havde øst vandet op, vidste det —
kalder han på brudgommen og siger til ham:
10. »Alle andre plejer ellers først at sætte den gode vin frem, og når gæsterne er blevet berusede, så den ringere;
du har gemt [tilbageholdt] den gode vin indtil nu.«

Da Jesus forvandlede vandet til vin, gav Han et profetisk billede af menneskets forvandling fra det ene til det andet, fra det gamle menneske til det nye. Mennesket har altid manglet Guds herlighed (se Rom 3:23). Der kræves en forvandling, en fornyelse og et mirakel i os alle – ligesom det vand som blev forvandlet.

Paulus sagde i 1 Kor. 15:51-52: "Se, jeg fortæller jer en hemmelighed: Vi skal ikke alle sove, men vi skal alle forvandles - i et øjeblik, på et øjeblik, ved den sidste basun. For basunen skal lyde, og de døde skal opstå uforgængelige, og vi skal forvandles." Paulus taler om dette som en ændring fra det naturlige legeme til det åndelige legeme (se 1 Kor. 15:44). Hvilket håb vi har som troende!

Jesus gjorde på mirakuløst vis ny vin af udrikkeligt vand, der blev brugt til at vaske fødder, som det var påkrævet til rensning ifølge jødiske love. Det var også blevet forvandlet til ikke hvilken som helst vin, men den bedste vin. Dette er et profetisk billede af, hvordan han gemmer det bedste til sidst. Han har gemt den bedste vin til et andet ægteskab - Lammets bryllups hellige nadver.

Den originale vin blev serveret til Pinsen i Ap.g. 2:4 siger, at de "alle blev fyldt med Helligånden og begyndte at tale i andre tunger, som Ånden gav dem at udtale." Nogle undrede sig over, hvorfor disse mennesker var fulde så tidligt på dagen. Peter svarede i Ap.g. 2:15: "For disse er ikke fulde, som I tror, da det kun er den tredje time på dagen." Han sagde ikke, at de ikke var fulde; han sagde, at de ikke var fulde, som de troede. De var fulde i Ånden.

Peter citerer derefter profeten Joel, som sagde: "Og det skal ske i de sidste dage, siger Gud, at jeg vil udgyde min Ånd over alt kød" (se Ap.g. 2:17). Gud gav den første Helligåndens vin i Pinsen, men den sidste portion vin vil være den bedste. Det vil blive reserveret til løvhyttefesten. Det kan være om ti, tyve eller tredive år, men et af disse år ved løvhyttefesten vil der være en frigivelse af Guds herlighed, der vil fylde jorden, ligesom den blev frigivet i Salomons tempel under Tempel festen (se 2 Krøn. 5:13-14). Kun denne gang vil det ikke kun være i én by eller få. Nej, Guds herlighed vil hælde ud og gennemvæde hele verden, så andre kan drikke den nye vin.

Formålet med Pinsen var at give disciplene mulighed for at forkynde evangeliet for hele verden med tegn og under. Formålet med de sidste dages udgydelse vil være det samme, men i større omfang. Den største udgydelse af Helligånden er ikke sket endnu. På grund af det, der skete i Ap.g. 2, kan vi helbrede de syge, oprejse de døde, uddrive dæmoner og forvandle nationer ved Helligåndens kraft. En større udgydelse venter dog endnu.

Er du klar til Helligåndens nye vin? Det vil ikke gøre dig ond eller voldelig som en alkoholiker; det vil gøre dig fra en Adams søn til en Guds søn. Nogle af jer har brug for at få en frisk drink af Helligånden. Det er på tide, at du får den nye vin. Jer. 29:13 siger: "Og du skal søge mig og finde mig, når du søger mig af hele dit hjerte." Så kom, Helligånd. Bring den nye vin og en ny udgivelse af Din nåde.
OP